Η τοποθέτηση του Δημήτρη Κατσούλη για τα απορρίμματα


Η αναθεώρηση του εθνικού σχεδίου διαχείρισης αποβλήτων το οποίο εγκρίθηκε μόλις το 2020 και μάλιστα προτού αυτό εφαρμοστεί καθώς δεν προσαρμόστηκε σε αυτό κανένα σχέδιο περιφερειακού σχεδιασμού, φέρνει στο προσκήνιο σοβαρά πολιτικά διακυβεύματα τόσο για αυτή καθεαυτή την διαχείριση των στερεών αποβλήτων αλλά και για την προστασία της διοικητικής αυτοτέλειας των φορέων της Τοπικής Αυτοδιοίκησης αλλά και της συνταγματικά προσδιορισμένης εξουσίας των Δήμων. Το υπό αναθεώρηση Εθνικό Σχέδιο ορίζει ότι έως το 2030 το υπόλειμμα που θα θάβεται θα είναι κάτω από το 10% των αστικών αποβλήτων. Την ίδια στιγμή η ευρωπαϊκή νομοθεσία θέτει αυτόν τον στόχο για το 2035. Στην Ελλάδα με την μεγάλη υστέρηση στις υποδομές, τον εξοπλισμό και τα αποτελέσματα της ανακύκλωση η Κυβέρνηση επέλεξε έναν άπιαστο στόχο, για να έρθει δύο χρόνια μετά, με την πρόωρη αναθεώρηση να προωθήσει την καύση των σύμμικτων αποβλήτων, δηλαδή των μη επεξεργασμένων, που σήμερα δεν πέφτουν κάτω από το 80% του συνόλου των αστικών στερεών αποβλήτων και μάλιστα υπονομεύοντας ευθέως τους στόχους του Ευρωπαϊκού Σχεδίου αλλά και του Εθνικού Σχεδίου για την πρόληψη της παραγωγής στερεών αποβλήτων και την προώθηση της ανακύκλωσης, της επαναχρησιμοποίησης και των μέτρων για την μη παραγωγή αποβλήτων. Με τον τρόπο αυτό ουσιαστικά βάζει στην γωνία τους Δήμους και τους ΦΟΔΣΑ και προωθεί την μεταβίβαση της διαχείρισης των στερεών αποβλήτων στην αγορά, στις Μονάδες παραγωγής ενέργειας και στην τσιμεντοβιομηχανία. Επί της ουσίας όμως η αφαίρεση της αρμοδιότητας από την τοπική αυτοδιοίκηση αποτελεί ευθέως παραβίαση του άρθρου 102 Συντ. για την οποία θα γράψουμε σε επόμενη δημοσίευση. Ενώ όλα αυτά προωθούνται από το Επιτελικό Συγκεντρωτικό Κράτος, στις Περιφέρειες και εν προκειμένω στην Στερεά Ελλάδα όλα τα έργα του Περιφερειακού Σχεδιασμού υπονομεύονται από την Κυβέρνηση η οποία αρνείται επίμονα την έγκριση μελετών και την χρηματοδότηση με δημόσια δαπάνη γιατί στοχεύει να δώσει τα έργα στους ιδιώτες κόντρα στην βούληση και τις αποφάσεις των αρμοδίων φορέων της Αυτοδιοίκησης. Την ίδια στιγμή στην Εύβοια τα αδιέξοδα παίρνουν επικίνδυνες διαστάσεις καθώς πέντε από τους οκτώ Δήμους αναγκάζονται να μεταφέρουν τα απορρίμματα πολλά χιλιόμετρα μακριά σε άλλους νομούς και άλλες περιφέρειες με κόστος το οποίο είναι δυσβάστακτο για τους Δήμους και θα φθάσει στα ύψη τα δημοτικά τέλη. Η Περιφέρεια και ο Δήμος Χαλκιδέων που είχε και την ευθύνη για τη διαχείριση του ΧΥΤΑ της Χαλκίδας, δεν ασκούν ή ασκούν χαλαρές πιέσεις στην Κυβέρνηση προσχωρώντας πιθανόν στις κομματικές επιλογές για αποδυνάμωση του ρόλου της Αυτοδιοίκησης στη διαχείριση των Στερεών Αποβλήτων. Όλα αυτά μας απασχόλησαν στην επιτυχημένη Ημερίδα που διοργάνωσαν οι περιφερειακές παρατάξεις Στερεά υπεροχής του Δημήτρη Αναγνωστάκη και Πατρίδα μας η Στερεά της Κατερίνας Μπατζελή. Η παρουσία πολλών αυτοδιοικητικών (πλην Λακεδαιμονίων) και προοδευτικών πολιτών της Εύβοιας και της λοιπής Στερεάς αποτελεί μία ενθαρρυντική αφετηρία για τον αγώνα που έχει μπροστά της η Αυτοδιοίκηση της Στερεάς Ελλάδας για να εφαρμοστεί άμεσα ο ισχύων περιφερειακός σχεδιασμός, να προχωρήσουν τα έργα μόνο με δημόσια δαπάνη και να κρατήσει η Αυτοδιοίκηση την ευθύνη για τη διαχείριση των Αστικών Στερεών Αποβλήτων με προώθηση της διαλογής στην πηγή, της ολοκληρωμένης βιώσιμης διαχείρισης.

Σχόλια